Bootmannen houden van lijstjes maken
Bootmannen zijn mannen met lijstjes. Heel veel verschillende lijstjes. Bootmammen houden van lijstjes maken. Ik ken geen bootman zonder lijstje Een lijstje met wat er nog aan de boot gerepareerd moeit worden. Een lijstje met bestemmingsadres dat ooit nog moeten worden gedaan. En natuurlijk een lijstje met wie.
Het allerbelangrijkste lijstje is het wensen lijstje. Dit is vaak ook het langste lijstje wat de boot eigenaar bezit. Er staan praktiseer zaken op. Zaken die vervangen dienen te worden. En zaken waar een zichzelf serieus nemende boten man echt niet zonder kan. Deze laatste groep heeft weer één ding gemeen. Ze zijn allemaal schreeuwend duur. Toch, ze zijn het waard. Zeker als er voor de veiligheid van de opvarende grote winst te halen is en de geruststelling van de thuisblijvers hiermee geborgd kan worden.
Wat staat er zoal op het wensenlijstje? Nieuwe zeilkleding staat bovenaan. Ieder jaar komen er weer betere en veel functioneerde uitvoeringen op de markt. Dat de kleuren van de nieuwe producten de mode beter volgen is natuurlijk geheel bijzaak.
Elektronica is ook een onmisbaar onderwerp op de kostenpost. Ook hier geld; veiligheid voor alles. De tijd van papieren kaart, hangkompas en zaklamp zijn voorbij. Een plotter. En dat is nog maar het begin. Zonder plotter wist je natuurlijk ook wel waar je zat. Zo groot is de plas nu ook weer niet. Maar met plotter weet je precies waar je zit. Met snelheid, koers en vele andere handige zaken die het leven van de schipper wederom makkelijker maken.
Nu is het zo dat plotters honger hebben. Ze hebben informatie honger. Zonder conformatie presteren ze gewoon niet. Een kaart wil de plotter. En niet een kaart van gristeren. Nee, het moet wel een verse kaart zijn. Me verse gegevens van het vaargebied en de rest van Europa. De meest recente diepte, bebakening, stromingen en ga maar door. De honger van de plotter is niet te stillen. Naast deze kostbare informatie is de plotter nog niet tevreden.
Actuele honger naar reel time data steekt de kop op. De windrichting en sterkte. De schepen om ons heen. Diepte, snelheid en marktinformatie. Dat wil de plotter ook. Graag zelfs. En het is mogelijk. Alle conformatie gevers staan keurig op de wenselijkst van de boten man. Een windrichting- en snelheidsmeter voor in de mast. Een log. Een dieptemeter. En natuurlijk een AIS. En om al deze nieuwe vrienden aan boord op één lijn te krijgen, een netwerk.
En als dit allemaal werkt, kan het volgende punt op het lijstje worden aangepakt. Mijn favorieten Watersportwinkels helpt mij hier goed bij met een geduldig winkelmandje.